Logo Slingeland Ziekenhuis.
Topbalk beeld rechts.
Topbalk beeld midden.
 
Klik op deze knop om alle folders te doorzoeken.Zoek folders
Klik op deze knop om dit document te printen.Print pagina
Klik op deze knop om dit document als PDF te downloaden.Download PDF
Klik op deze knop om de tekstgrootte te vergroten.Grotere tekst
Klik op deze knop om de tekstgrootte te verkleinen.Kleinere tekst

Folder informatie logo

De knop om deze folder als favoriet te markerenFavorietDe knop om deze folder per email door te sturen.Stuur door

Algemeen


Goed voorbereid naar uw arts

Tips voor het krijgen en onthouden van informatie


Algemeen
Tijdens uw polikliniekbezoek vertelt de arts u over uw aandoening, onderzoek en/of behandeling. Het is belangrijk dat u goed en volledig geïnformeerd bent. Alleen dan kunt u beslissen of u instemt met de behandeling of het onderzoek.

Tijdens het gesprek met uw arts krijgt u veel informatie. Door spanning, emoties of andere oorzaken is het vaak moeilijk om deze informatie goed te onthouden. Het helpt als u het gesprek van tevoren voorbereidt.

Deze folder bestaat uit twee delen. Eerst leest u welke informatie de arts u hoort te geven en hoe u het meeste uit het gesprek met uw arts kunt halen. Het tweede deel gaat over hoe u zelf betrouwbare aanvullende informatie kunt opzoeken.

Deel 1: Goed geïnformeerd door uw arts

U heeft recht op volledige informatie
Een onderzoek, behandeling of operatie kan alleen plaatsvinden als u daarmee instemt. Voordat u instemt, is het noodzakelijk dat u volledig geïnformeerd bent over uw ziekte of aandoening. Als patiënt heeft u recht op informatie over:

Adviezen over het gesprek met uw arts

'Wat zei de arts ook alweer?'. Na het gesprek met de arts is de kans groot dat u meer dan de helft van de informatie bent vergeten. Spanning, emotie en/of andere oorzaken maken het extra moeilijk om informatie te onthouden en/of vragen te bedenken. U haalt het meeste uit uw gesprek als u het gesprek van tevoren voorbereidt, het belangrijkste opschrijft en dit als geheugensteuntje meeneemt. Hieronder leest u de adviezen.

Vóór het gesprek
  • Zorg dat u weet met welke arts u gaat spreken.
  • Zorg dat u het doel weet van uw gesprek met de arts.
  • Zorg dat u weet wat u wilt vertellen.
  • Bereid de vragen die u heeft voor, schrijf deze op en neem dit mee naar het gesprek.
  • Maak voor uzelf duidelijk met welk concreet resultaat u uit het gesprek wilt komen.
  • Zorg dat u weet welke medicijnen u slikt.



Ondersteunend beeld bij deze folder.
Bereid uw bezoek aan het ziekenhuis goed voor.
Tijdens het gesprek
  • Neem iemand mee. Twee personen horen meer dan één.
  • Het kan prettig zijn om samen na te praten over het gesprek.
  • Geef uw arts alle informatie over uw gezondheid.
  • Laat uw begeleider kort opschrijven wat de arts vertelt, zodat u het later nog eens na kunt lezen. Eventueel kunt u, in overleg met de arts, het gesprek opnemen.
  • Stel uw belangrijkste vraag als eerste. De arts heeft beperkte tijd voor het gesprek. Door de belangrijkste vraag als eerste te stellen, heeft de arts genoeg tijd om het u duidelijk uit te leggen.




Ondersteunend beeld bij deze folder.
Geef uw arts alle informatie over uw gezondheid.
  • Als u niet begrijpt wat de arts vertelt, aarzel dan niet om door te vragen totdat het antwoord u helemaal duidelijk is.
  • Informatie is vaak beter te begrijpen als u het kunt zien. Vraag of de arts het kan uittekenen, een afbeelding of voorbeeldmodel heeft.
  • Herhaal in eigen bewoordingen aan de arts wat hij/zij heeft verteld. U kunt dan controleren of u het goed begrepen heeft. Daarnaast helpt het u om de informatie beter te onthouden.
  • Als u geen schriftelijke informatie heeft gekregen, vraag hier dan om zodat u de informatie thuis nog eens rustig kunt nalezen. Vraag eventueel naar patiëntenverenigingen en websites die u kunt raadplegen.
  • Als u een moeilijke beslissing moet nemen, kunt u aangeven dat u tijd nodig heeft om hierover na te denken.

Ondersteunend beeld bij deze folder.
Vraag om uitleg als u iets niet begrijpt.

Ondersteunend beeld bij deze folder.
Vraag bedenktijd bij moeilijke beslissingen.

Na het gesprek
Het is de bedoeling dat u aan het einde van het gesprek volledig bent geïnformeerd zodat u (later) kunt beslissen of u toestemming geeft voor het onderzoek of de behandeling.
Ondersteunend beeld bij deze folder.
Bedenk of alles duidelijk is.
Voorbeeldvragen
Hieronder staan voorbeeldvragen vermeld die u kunt gebruiken ter voorbereiding op uw bezoek aan de arts.

Vragen die u kunt stellen vóór een onderzoek
Vragen die u kunt stellen na een onderzoek
Vragen die u kunt stellen over de behandeling
Vragen die u kunt stellen over medicijnen
(uit: Wat vraag ik aan mijn arts? Patiëntenfederatie Nederland)


Deel 2: Zelf aanvullende informatie opzoeken

Uw behandelend arts geeft u informatie die afgestemd is op uw situatie. Wanneer u zelf op zoek gaat naar informatie op het internet dan is het belangrijk dat u betrouwbare informatie vindt. Onjuiste informatie wekt verwarring op en maakt u misschien onnodig ongerust.
Ondersteunend beeld bij deze folder.
Vraag en zoek naar informatie
Hieronder staat welke mogelijkheden het ziekenhuis biedt voor aanvullende informatie en waar u zelf betrouwbare informatie kunt opzoeken.

Aanvullende informatie verkrijgbaar in het ziekenhuis
Aanvullende informatie is in ons ziekenhuis te verkrijgen via:

Het Bureau Patiëntenvoorlichting
De medewerkers van het Bureau Patiëntenvoorlichting beschikken over algemene schriftelijke informatie over ziekten, aandoeningen, behandelingen en onderzoeken. Daarnaast kunnen zij u informeren over:Het Bureau Patiëntenvoorlichting bevindt zich op de begane grond, naast het bezoekersrestaurant. Het is geopend op werkdagen van 08.30-17.00 uur. Het is niet nodig van tevoren een afspraak te maken. U kunt ook telefonisch contact opnemen via telefoonnummer (0314) 32 96 37 of een e-mail sturen naar: voorlichting@slingeland.nl.

Voorlichtingsbijeenkomsten
In samenwerking met specialisten en patiëntenverenigingen organiseert het Bureau Patiëntenvoorlichting voorlichtingsbijeenkomsten over ziekten, behandelingen en aanverwante onderwerpen. Een voorlichtingsbijeenkomst kondigen zij van tevoren aan op de website www.slingeland.nl en in regionale en lokale kranten.

Thuis aanvullende informatie opzoeken
Hieronder vindt u een selectie van een aantal geschikte bronnen die u vanuit huis kunt raadplegen.

Patiëntenverenigingen
Een patiëntenvereniging kan u betrouwbare informatie geven. Patiëntenverenigingen zijn organisaties die opkomen voor de belangen van patiënten, hun ouders, kinderen of andere familieleden. U kunt contact opnemen met een patiëntenvereniging of hun website bezoeken voor aanvullende informatie en lotgenotencontact.

Internet
Op onderstaande websites kunt u betrouwbare informatie vinden:

Meer weten over uw rechten als patiënt
Naast het recht op informatie heeft u als patiënt ook andere rechten. Voor meer informatie, kunt u onze folder 'Rechten en plichten' raadplegen. Deze folder is te lezen op onze website en verkrijgbaar bij Bureau Patiëntenvoorlichting.

Uw mening telt
Wij vinden uw mening belangrijk. Heeft u opmerkingen over de voorlichting in het ziekenhuis dan horen wij dit graag. U kunt uw reactie kenbaar maken op het suggestieformulier 'Bent u tevreden? Kan het beter? Uw mening telt!'. Het suggestieformulier is verkrijgbaar op alle poliklinieken, verpleegafdelingen en bij het Bureau Patiëntenvoorlichting. Op de website www.slingeland.nl kunt u een digitaal suggestieformulier invullen (klikt u op 'Patiënteninfo', vervolgens op 'klachten en suggesties' en dan op 'suggestieformulier'). Op deze manier kunnen wij onze patiëntenvoorlichting blijven verbeteren.


Foldernummer: 488-jan 18