AlgemeenU bent onlangs op de afdeling Neurologie opgenomen geweest omdat u een beroerte (TIA of CVA) heeft gehad. Als de uitvalsverschijnselen kortdurend aanwezig zijn geweest, wordt er een poliklinische afspraak gemaakt voor een screening.
Een beroerte wordt veroorzaakt door doorbloedingsproblemen of een bloeding in de vaten van de hersenen. De oorzaak van de beroerte is tijdens uw opname/screening onderzocht. De arts heeft dit met u besproken.
Waarschijnlijk heeft u medicatie voorgeschreven gekregen. Deze medicatie krijgt u om een herhaling van een TIA/CVA zoveel mogelijk te voorkomen.
De herhaalrecepten vraagt u bij de huisarts aan.
Nu u weer thuis bent, heeft u misschien toch nog vragen over de opname, de oorzaak en de gevolgen van de beroerte. Deze kunt u stellen tijdens een afspraak met de verpleegkundige van de TIA-/CVA-nazorgpolikliniek.
In deze folder leest u hoe u zich op dit gesprek kunt voorbereiden en hoe het gesprek verloopt.
Ook patiënten die een poliklinische screening hebben gehad, krijgen een uitnodiging voor een gesprek op de nazorgpoli.
Verpleegkundige TIA-/CVA-nazorgpolikliniekVaak worden problemen die ontstaan na een beroerte pas na enige tijd echt duidelijk. Ook na een TIA kunnen klachten ontstaan die uw dagelijks leven beïnvloeden. U en uw partner of naaste kunnen met vragen terecht bij de verpleegkundige van de TIA-/CVA-nazorgpolikliniek.
AfspraakDe afdelingssecretaresse maakt een afspraak voor u bij de verpleegkundige van de TIA-/CVA-nazorgpolikliniek. Deze afspraak vindt twee tot vier weken na uw ontslag uit het ziekenhuis plaats. Wij streven ernaar om deze afspraak ongeveer twee weken na uw ontslag plaats te laten vinden.
Na screening op de spoedeisende hulp is het streven om de afspraak na een week te laten plaatsvinden.
Mocht u verhinderd zijn en dit bijtijds weten zou u dan zo spoedig mogelijk de afspraak willen annuleren? .
VoorbereidingVragenSchrijf eventuele vragen alvast op. Deze kunt u meenemen naar de afspraak met de verpleegkundige.
Eventuele vragen kunnen zijn:
- Wat is er gebeurd?
- Wat is de oorzaak van mijn beroerte?
- Hoe kan ik mijn leefstijl verbeteren?
- Mag ik autorijden? (op CBR.nl kunt u hierover informatie vinden)
- Waarom ben ik zo moe?
Het gesprekHet eerste gesprek met de nazorgverpleegkundige is bedoeld voor u en uw partner of naaste. Het gesprek duurt maximaal 40 minuten. De verpleegkundige legt u voorafgaand aan het gesprek uit hoe het gesprek verloopt. De verpleegkundige zal vooral de tijd nemen om de vragen die u heeft te bespreken. Ook als u op dit moment nog geen vragen of problemen heeft, kan het de moeite waard zijn om een bezoek te brengen aan de TIA-/CVA-nazorgpolikliniek. De verpleegkundige kan door het geven van voorlichting en tips wellicht iets voor u betekenen.
Als er wel problemen zijn, dan zoekt de verpleegkundige samen met u naar een oplossing. Hij/zij kan u bijvoorbeeld wijzen op het bestaan van andere hulpverleners of hulpverlenende instanties.
VervolggesprekkenAls u na het eerste gesprek behoefte heeft aan een (telefonisch) vervolggesprek, dan kan een afspraak met de nazorgverpleegkundige gemaakt worden.
CVA-Consulent van SensireHet is mogelijk dat een CVA-consulent van Sensire bij u op huisbezoek komt. Indien u hier interesse in heeft, kunt u hier een afspraak voor maken via uw verpleegkundige van het Slingeland Ziekenhuis.
Tevens is de CVA consulent bereikbaar via de mail:
M.reijntjes@sensire.nl Bereikbaarheid CVA verpleegkundigeU kunt de verpleegkundige telefonisch bereiken via het secretariaat polikliniek neurologie telefoonnummer (0314) 32 97 56.
Ook kunt u uw vragen digitaal stellen via E-consult in Mijn Slingeland.
Hoe gaan wij met uw vertrouwelijke gegevens om?
Zodra u zich meldt in het ziekenhuis, leggen wij persoonlijke gegevens over u digitaal vast. Die gegevens zijn geheim. Alleen de arts die u behandelt, de zorgverleners die bij uw behandeling betrokken zijn en uzelf mogen uw gegevens inzien. Het ziekenhuis is verplicht om de kwaliteit van zorg te bewaken en verbeteren. Daarom kan het nodig zijn om gegevens te verstrekken aan personen binnen of buiten het ziekenhuis. Het verstrekken van gegevens is aan wettelijke regels gebonden (zie het ‘Privacyreglement Patiënten’, vraag ernaar bij uw zorgverlener).
Wanneer zorgverleners van verschillende zorginstanties samenwerken bij uw behandeling, noemt men dit ketenzorg. Als het voor een goede behandeling of verzorging noodzakelijk is dat de zorgverleners uit de keten toegang hebben tot uw patiëntgegevens, dan is dit toegestaan. Dit is echter alleen toegestaan als u van tevoren duidelijk bent geïnformeerd over welke hulpverleners van welke zorginstanties deel uitmaken van deze keten en u hier geen bezwaar tegen heeft.
Daarnaast kunnen uw huisarts, de huisartsenpost en uw apotheker een samenvatting van uw medische gegevens inzien bij spoedeisende zorg buiten praktijkuren. Meer informatie kunt u lezen in de folder '
Uw rechten en plichten als patiënt'. Deze folder kunt u raadplegen op www.slingeland.nl.