Algemeen
Binnenkort mag u naar huis. Uw behandeld arts heeft dit met u besproken. In deze folder vindt u informatie over uw vertrek uit het ziekenhuis en de adviezen om thuis verder te herstellen.
Ontslaggesprek
De verpleegkundige van de afdeling voert een ontslaggesprek met u. In dit gesprek komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Nazorg
- Vervoer
- Medicatie
- Controle en/of nabehandeling
- Leefregels en adviezen
Ook evalueert de verpleegkundige met u de opname.
Uw vertrek uit het ziekenhuis
Nazorg
Tijdens uw opname in het ziekenhuis is met u besproken of u na uw ontslag uit het ziekenhuis nog zorg nodig heeft. Indien nodig, is er hulp voor thuis geregeld. Eventuele hulpmiddelen zijn verkrijgbaar bij de thuiszorgwinkel.
Mogelijk gaat u voor tijdelijke opvang naar een verzorgings-, verpleeghuis of revalidatiecentrum.
Vervoer
Wanneer u met ontslag gaat, vraagt u uw familie of een kennis om u op te halen. Als het niet mogelijk is om zelf vervoer te regelen, kunt u dit overleggen met de verpleegkundige.
Medicatie
Als u naar huis gaat, schrijft de arts medicijnen voor. De apothekersassistent bespreekt met u wat er wijzigt in het medicijngebruik. Ook vraagt zij u waar u de medicatie wilt ophalen. Dit kan bij de Apotheek Oude IJssel in het ziekenhuis (in het TEC-gebouw boven de huisartsenpost) of bij uw eigen apotheek. De apothekersassistente zorgt dan dat de medicijnenlijst naar de apotheek van uw voorkeur gestuurd wordt. Als u naar een verzorgings- of verpleeghuis gaat, dient u de medicijnen die u nog thuis heeft mee te nemen. Recepten voornieuwe medicijnen geeft de apothekersassistent door aan de apotheek van het verzorgings- of verpleeghuis.
Controle en/of nabehandeling
De arts heeft met u gesproken over een eventuele controle en/of nabehandeling. Voor de controle wordt een afspraak gemaakt op de polikliniek. De verpleegkundige bespreekt met u welke afspraken voor u gemaakt zijn. Deze zijn ook terug te vinden in het
patiëntenportaal Mijn Slingeland. Hier kunt u ook uw medisch dossier inzien. U kunt er onder andere uitslagen bekijken, herhaalrecepten aanvragen en contact leggen met uw zorgverleners via een elektronisch consult. Meer weten over Mijn Slingeland? Ga naar
www.mijnslingeland.nl Afspraak bij de polikliniek Hartfalen
Indien nodig, is in overleg met u een afspraak gemaakt op de polikliniek Hartfalen. Tijdens deze afspraak bekijkt de hartfalenverpleegkundige met u op welke manier de klachten en verschijnselen beperkt blijven zodat de kwaliteit van leven verbetert. Meer informatie hierover vindt u in de folder
Begeleiding bij Hartfalen.
Afspraak bij de polikliniek Hartrevalidatie
Mogelijk is er in overleg met u een afspraak gemaakt met de coördinator hartrevalidatie op de polikliniek Hartrevalidatie. Tijdens de hartrevalidatie leert u hoe u om kunt gaan met klachten als vermoeidheid, benauwdheid, pijn op de borst, angst en onzekerheid. Ook is er aandacht voor het ontwikkelen en behouden van een gezonde leefstijl. Meer informatie hierover vindt u in de folder
Poliklinische hartrevalidatie.
Nabehandeling door fysiotherapie, logopedie en/of ergotherapie
De arts bespreekt met u of het nodig is dat u doorgaat met fysiotherapie, logopedie en/of ergotherapie. Indien nodig krijgt u van de arts een verwijsbrief mee. U kunt dan contact opnemen met een fysiotherapeut, logopedist en/of ergotherapeut die u zelf uitkiest.
Leefregels voor thuis
Wondverzorging
- Pleisters verschonen na..........
- Hechtingen oplosbaar / worden verwijderd door..........
- Anders..........
Voeding
- Normaal
- Zacht / licht verteerbaar
- Vochtbeperking en/of zoutbeperking.
- Anders..........
Autorijden
- Autorijden na……….
- Anders........
Werken
Overig
- Stoppen met roken……..
- Anders......
Problemen of vragen na uw opname
De medisch specialist informeert uw huisarts over uw ontslag en stuurt een digitale ontslagbrief waarin alle informatie staat over uw behandeling in het ziekenhuis en de nazorg. Neem bij problemen of vragen na uw opname in het ziekenhuis contact op met uw huisarts. Uw huisarts is op de hoogte van uw situatie. Indien nodig overlegt de huisarts met de specialist in het ziekenhuis. Buiten kantoortijden en in het weekend kunt u de huisartsenpost bellen.
Uw mening telt
Het is voor ons belangrijk om te weten hoe u onze zorgverlening heeft ervaren. Op deze manier kunnen wij de kwaliteit blijven verbeteren. Regelmatig sturen wij patiënten thuis een vragenlijst toe waarin wij vragen naar hun mening over onze zorgverlening. U ontvangt deze vragenlijst wanneer u een e-mailadres heeft laten registreren bij de balie of in Mijn Slingeland. Daarnaast kunt u uw mening kwijt op het suggestieformulier 'Bent u tevreden? Kan het beter? Uw mening telt!'. Het suggestieformulier is verkrijgbaar op verpleegafdelingen en poliklinieken. Op de website www.slingeland.nl kunt u een
digitaal suggestieformulier invullen (ga naar Patiënt > Praktische zaken > Klacht of suggestie).
Wanneer u een klacht heeft, kunt u de folder '
Een klacht' raadplegen.
Uw privacy en onze geheimhouding
Om u de beste zorg te kunnen geven, hebben wij gegevens van u nodig. Deze gegevens leggen wij digitaal vast en beveiligen wij goed. Wij gaan zorgvuldig om met deze gegevens en houden ons aan de wet- en regelgeving. Dit betekent onder andere dat al onze medewerkers een geheimhoudingsplicht hebben en u als patiënt recht heeft op privacy. Uitgebreide informatie over uw privacy, rechten en plichten vindt u in de folder ‘
Uw rechten en plichten als patiënt’. Deze folder kunt u raadplegen op
folders.slingeland.nl.