Logo Slingeland Ziekenhuis.
Topbalk beeld rechts.
Topbalk beeld midden.
 
Klik op deze knop om alle folders te doorzoeken.Zoek folders
Klik op deze knop om dit document te printen.Print pagina
Klik op deze knop om dit document als PDF te downloaden.Download PDF
Klik op deze knop om de tekstgrootte te vergroten.Grotere tekst
Klik op deze knop om de tekstgrootte te verkleinen.Kleinere tekst

Folder informatie logo

Diëtetiek

Voeding en diabetes mellitus

De knop om deze folder als favoriet te markerenFavorietDe knop om deze folder per email door te sturen.Stuur door
Algemeen
Voor mensen met diabetes, heeft gezond eten voordelen:
  • U verkleint de kans op een acute lage of hoge bloedglucosespiegel (= bloedsuikerspiegel) (hypo of hyper).
  • U voorkomt diabetescomplicaties op de langere termijn of stelt deze uit.
  • U houdt uw gewicht beter onder controle waardoor u gezonder blijft.
  • U houdt uw bloedglucosespiegel gemakkelijker in balans.
De diëtist stelt daarom samen met u een persoonlijk basisdieet samen.

Kenmerken van de voeding bij diabetes mellitus
De basis van uw voeding is een gezonde voeding, zoals voor iedereen aanbevolen wordt. Een gezonde voeding kan worden samengesteld volgens de 'Schijf van Vijf'. Daarnaast is in het dieet rekening gehouden met de onderstaande punten:
  • Afstemming tussen de koolhydraten in de voeding en de in uw lichaam werkzame insuline.
  • Goede keuze in de soort vet.
  • Energiebeperking (caloriebeperking) bij overgewicht.
Koolhydraten
Bij diabetes mellitus is het belangrijk een goede afstemming tussen de hoeveelheid koolhydraten in de voeding en de in uw lichaam werkzame insuline te vinden.
Koolhydraten worden in het lichaam omgezet in bloedglucose. Koolhydraten is de verzamelnaam voor zetmeel en suikers in de voeding:
  • Zetmeel komt onder andere voor in brood, rijst, aardappelen en peulvruchten.
  • Vruchtensuiker komt onder andere voor in fruit, vruchtensap en vruchtenmoes.
  • Melksuiker komt onder andere voor in melk, yoghurt en vla.
  • Suiker komt onder andere voor in zoet beleg, gebak, koekjes en toetjes.
U kunt een normale hoeveelheid koolhydraten gebruiken. Suiker en suikerbevattende producten kunnen gewoon deel uitmaken van uw voeding. U hoeft geen suikervrij gebak, producten voor diabetici of snoep met kunstmatige zoetstoffen te gebruiken. Deze producten bevatten vaak extra veel ongezond vet, laxerende zoetstoffen, zijn duur en plaatsen u in een uitzonderingspositie.

Soms kan het verstandig zijn om 'light' voedingsmiddelen te kiezen, bijvoorbeeld als u wilt afvallen. Wees matig met het gebruik van zoetstof.

Indien u, ondanks de voedingsadviezen, te hoge bloedglucosepieken na de maaltijd blijft houden, kunt u uitproberen of u baat heeft bij het gebruik van koolhydraten met een lage glykemische index. De diëtist kan u hierover meer vertellen.

Lia:
"Ik heb geprobeerd te rekenen met koolhydraten. Door hiermee te spelen, kan ik mijn bloedglucosespiegel beter constant te houden."


Vet
Een goede keuze in de soort vet kan bijdragen in goede cholesterolwaarden in uw bloed. Hierdoor vermindert u de kans op hart en vaatziekten.

Verzadigd vet en transvet
Beperk het eten van producten met veel verzadigd vet en transvet. Verzadigd vet zit vooral in vet vlees, vette vleeswaren, volvette kaas, volle melk(producten) en chocola. Transvet is een onverzadigd vet dat ontstaat door een extra bewerking van vet om het harder te maken. Het is nog ongunstiger dan verzadigd vet. Transvet kan voorkomen in harde margarines, frituurvet, gebak, koek, zoutjes. Kies in plaats hiervan producten met enkelvoudig en/of meervoudig onverzadigd vet zoals olie en vloeibare bakproducten.

Bas:
"Ik houd altijd het ezelsbruggetje aan: goede vetten zijn zacht of vloeibaar bij kamertemperatuur, slechte vetten zijn in de koelkast hard."


Omega-3 vetzuren
Zorg voor voldoende inname van omega-3 vetzuren: eet tweemaal per week vis, waarvan minimaal eenmaal een vette soort zoals zalm, makreel, haring, forel, sardines, sprot, tonijn en heilbot. Wilt u rekening houden met de natuur, kijk dan op www.goedevis.nl welke vis u het beste kunt eten. Omega-3 vetzuren hebben allerlei goede effecten op de vetstofwisseling en de bloeddruk bij mensen met diabetes type 2. Als u geen vis eet, kan het zinvol zijn visolie capsules te slikken (overeenkomstig met 450 milligram omega-3 vetzuren per dag) of gebruik te maken van omega-3 bevattende halvarine.

Als uw LDL-cholesterolwaarde te hoog is, kunt u kiezen voor producten waaraan plantensterolen of plantenstanolen zijn toegevoegd. Gebruik 2-3 gram per dag. Dit komt neer op 6 besmeerde boterhammen met verrijkte margarine of 1 flesje verrijkte melkdrank per dag.


Energie
Door overgewicht worden de lichaamscellen minder gevoelig voor insuline. De bloedglucosespiegel is dan moeilijker in balans te houden en de kans op hart- en vaatziekten wordt groter. Heeft u overgewicht, probeer dan dingen in uw leven te veranderen. Door kleine aanpassingen kunt u er vaak voor zorgen dat u vijf tot tien procent van uw gewicht verliest. Dit is goed voor uw glucose- en vetwaarden, bloeddruk en welbevinden. Wij adviseren u meer te bewegen (minimaal 1 uur per dag) en minder calorieën te eten. Zoek zo nodig hulp van een fysiotherapeut, gedragstherapeut of psycholoog.


Foldernummer: 1810-jan 21