Inhoudsopgave
1. Uw Opname1.1 Verhinderd
1.2 Wat neemt u mee naar het ziekenhuis
1.3 Geld en kostbaarheden
1.4 Voorbereiding op een operatie
1.5 Vragen over uw opname
2. Uw verblijf2.1 Opnamegesprek
2.2 Inlichtingen familie
2.3 Arts visite
2.4 Bezoek
2.5 Oproepsysteem
2.6 Maaltijdkeuze
2.7 Koelkast
2.8 Helpen bij verzorging
2.9 In beweging blijven
2.10 Van de afdeling af
2.11 Mobiel bellen
2.12 Foto-, film- of geluidsopnamen maken
2.13 Roken
2.14 Sluitingstijd hoofdingang
2.15 Parkeren
3. Medewerkers3.1 Opleidingsziekenhuis
4. MRSA5. Overige ondersteuning5.1Transferbureau Zorg
5.2 Medisch Maarschappelijk werk
5.3 Geestelijke verzorging
5.4 De Cliëntenraad
6. Voorzieningen6.1 Post
6.2Televisie en radio
6.3 Internet
6.4 Bezoekersrestaurant
6.5 Binnentuin
6.6 Winkel
6.7 Beveiliging
6.8 Stiltecentrum
6.9 Zondagsvieringen
6.10 Islamitische gebedsruimte (mesçit)
6.11 Mariakapel
7. Uw rechten en plichten in het ziekenhuis7.1 Niet reanimeren en andere behandelbeperkingen
7.2 Gedragscode van het Slingeland Ziekenhuis
8. Kwaliteit en veiligheid9. Mijn Slingeland10. Weer naar huis11. Uw mening telt12. Stichting Vrienden van het Slingeland Ziekenhuis
13. Kosten
14. Uw privacy en onze geheimhouding
1. Uw opname
U wordt binnenkort opgenomen in het Slingeland Ziekenhuis. Alle medewerkers zijn erop gericht u de beste zorg te geven en uw verblijf zo prettig mogelijk te maken. In deze folder vindt u informatie over de gang van zaken in ons ziekenhuis.
1.1 Verhinderd
Kunt u op de afgesproken datum niet komen? Laat dit dan zo snel mogelijk weten aan de medewerkers van het Centraal Planbureau. Het telefoonnummer is (0314) 32 92 67.
1.2 Wat neemt u mee naar het ziekenhuis
Een geldig legitimatiebewijs: paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingenkaart. Komt u voor het eerst naar het Slingeland Ziekenhuis of zijn uw gegevens gewijzigd? Geeft u dit dan door bij de Inschrijfbalie in de centrale hal.
Als u wordt geopereerd, kan het zijn dat u na de operatie op een andere verpleegafdeling verblijft dan ervoor. Wij adviseren u daarom om de spullen die u na de operatie nodig heeft door een naaste mee te laten nemen. Wat neemt u mee :
- Uw actuele medicatieoverzicht. Dit overzicht is verkrijgbaar bij uw eigen apotheek. Neem eventueel ook uw medicijnen in de originele verpakking mee.
- Geneesmiddelen die u herhaaldelijk gebruikt, zoals dranken, inhalatiemiddelen, oog,- neus- en oordruppels, dermatica (middelen voor de huid) en kuren (bijvoorbeeld antibiotica).
- Toiletartikelen, opbergspullen voor een gebitsprothese, bril, lenzen en/of gehoorapparaat.
- Makkelijk zittende kleding; ondergoed en nachtkleding.
- Stevige schoenen die de hele voet omsluiten en een ruwe zool hebben. Om vallen te voorkomen, raden wij u af om op slippers of sloffen te lopen als u (tijdelijk) minder mobiel bent.
- Gebruikt u thuis een rollator? Dan het verzoek deze mee te nemen.
- Opladers.
1.3 Geld en kostbaarheden
Wij raden u af geld, kostbaarheden en sieraden mee te nemen naar het ziekenhuis. Het Slingeland Ziekenhuis is een openbaar gebouw en derhalve niet aansprakelijk voor verlies, beschadiging of diefstal van uw eigendommen.
Bij een operatie dient u uw bril, lenzen, gehoorapparaat en gebitsprothese op de verpleegafdeling achter te laten. Uw eigendommen kunt u opbergen in het (nacht)kastje bij uw bed. Als u na de operatie naar een andere verpleegafdeling gaat, worden uw spullen opgeborgen in een tas met uw naam erop. Deze tas wordt naar de afdeling gebracht waar u na de operatie verblijft.
Bent u iets kwijtgeraakt? Informeer dan op de afdeling of het is gevonden.
1.4 Voorbereiding op een operatie
Als u opgenomen wordt voor een operatie, heeft uw behandelend specialist u hierover geïnformeerd. Verdere informatie vindt u in de folders die voor u zijn klaar gezet in Mijn Slingeland
Nuchter zijn
Op de poli is met u besproken of u nuchter bent op de dag van de operatie. Voor uw opname krijgt u hier meer informatie over.
1.5 Vragen over uw opname
Als u nog vragen heeft over uw opname in het ziekenhuis, kunt u bellen naar de medewerkers van het Centraal Planbureau. Zij zijn op werkdagen van 08.00 tot 16.30 uur bereikbaar op telefoonnummer (0314) 32 92 67.
2. Uw verblijf
Meldt u zich op het afgesproken tijdstip bij de medewerker van de receptie bij de hoofdingang. De medewerker vertelt u vervolgens waar u wordt verwacht. Op de opnamedag krijgt u een bandje met persoonsgegevens om. Wij doen dit omdat iedere patiënt onder alle omstandigheden herkenbaar moet zijn.
2.1 Opnamegesprek
U heeft een opnamegesprek met een verpleegkundige op de afdeling. Het kan ook zijn dat u dit gesprek al in een eerder stadium op de polikliniek heeft gehad. In dit gesprek is o.a. uw zorgbehoefte besproken. De apothekersassistent komt bij u langs om uw medicijngebruik met u door te nemen (tenzij u voorafgaand aan uw opname al op het medicatiespreekuur bent geweest).
2.2 Inlichtingen voor familie
Om uw privacy te waarborgen en om te voorkomen dat er onnodig vaak dezelfde informatie wordt verstrekt, spreken wij met u één contactpersoon af.
We gaan ervan uit dat u zelf uw contactpersoon inlicht over het afgesproken behandelplan. Indien gewenst kan de verpleegkundige dit voor u doen. De contactpersoon kan andere belangstellenden op de hoogte houden. De arts of verpleegkundige geeft, in verband met uw privacy, alleen informatie aan de eerste contactpersoon. Daarnaast brengt de verpleegkundige uw contactpersoon op de hoogte als uw toestand verandert.
2.3 Artsenvisite
De artsen die u behandelen bespreken met u de gezondheidssituatie en verdere behandeling. U kunt dan ook uw vragen stellen. Het verschilt per afdeling wanneer en hoe laat de artsen langskomen. Deze tijden zijn bekend op de afdeling. Wij raden u aan rond deze tijd op de afdeling te blijven zodat u de artsen niet misloopt.
Uw arts en verpleegkundige bespreken tijdens hun visite uw voorlopige ontslagdatum (VOD) met u. Dit is de datum waarop zij verwachten dat u naar huis kunt. Voor u is het handig om tijdig te weten wanneer u naar huis mag. Zo blijft u betrokken en op de hoogte van uw ontslag. U heeft zo ook de tijd om na te denken wat u nodig heeft om het thuis veilig te redden.
2.4 Bezoek
Informatie over
bezoektijden en
bezoekregels zijn te vinden op www.slingeland.nl.
2.5 Oproepsysteem verpleging
Als u hulp nodig heeft van een verpleegkundige of medewerker Gastenservice, kunt u gebruik maken van het oproepsysteem. U heeft hiervoor een afstandsbediening naast uw bed. De rode knop is bedoeld voor het oproepen van een verpleegkundige, bijvoorbeeld als u pijn heeft of naar het toilet moet. De knop met het uitroepteken gebruikt u als u een vraag heeft voor de medewerker Gastenservice, bijvoorbeeld als u iets wilt eten of drinken of uitleg wenst over de televisie. U krijgt hierover uitleg bij aankomst op de verpleegafdeling.
2.6 Maaltijdkeuze
U kunt voor zowel het ontbijt als het middag- en avondeten zelf uw menu samenstellen. In de ochtend komt de medewerker Gastenservice met de broodserveerwagen langs. Hij of zij bespreekt uw wensen tav de maaltijden met u. Heeft u een dieet, dan kunt u dit ook met de medewerker Gastenservice bespreken. Indien gewenst of op verzoek van arts kan een diëtist u bezoeken.
Uw naaste kan tegen een vergoeding met u mee-eten. De medewerker Gastenservice kan u hier meer informatie over geven.
Patiënten en bezoekers mogen geen voedingsmiddelen meenemen naar het ziekenhuis die een risico kunnen vormen voor de gezondheid. Denkt u hierbij aan rauwe vleesproducten, eieren, salades, schaaldieren en zuivelproducten. Als u hierover vragen heeft, kunt u deze stellen aan de medewerker Gastenservice van de verpleegafdeling.
2.7 Koelkast
Alle patiëntenkamers zijn voorzien van een koelkast. Wanneer u hier gebruik van maakt vragen wij u om de producten te voorzien van uw naam.
2.8 Helpen bij verzorging
Als u dit wenst kan uw naaste u helpen bij uw verzorging. Dit kunt u of uw naaste bespreken met de verpleegkundige.
2.9 In beweging blijven
Het is belangrijk dat u tijdens en na uw opname in beweging blijft. Weinig bewegen en veel in bed liggen kan leiden tot een afname van spierkracht, spiermassa en conditie. Dit kan bij ouderen zelfs leiden tot functieverlies en soms tot een (blijvende) afname van zelfstandigheid. Bedrust en weinig bewegen vergroten ook de kans op het krijgen van trombose of doorligwonden. Deze complicaties kunnen worden voorkomen door al tijdens de opname veel te bewegen. Bijvoorbeeld door stukjes te lopen, op een stoel te zitten in plaats van in bed en de maaltijden aan tafel te eten. Lig alleen in bed wanneer dit echt nodig is. Het is daarbij belangrijk dat u zoveel mogelijk rechtop zit en uw tenen en voeten op en neer beweegt. Indien nodig kan uw arts een fysiotherapeut inschakelen om u te helpen met bewegen.
Op onze website kunt u een filmpje bekijken over hoe u tijdens uw ziekenhuisopname in beweging kunt blijven. Om het filmpje te bekijken gaat u naar
https://www.slingeland.nl/uw-opname-in-het-ziekenhuis. Ook kunt u onderstaande QR-code scannen.
2.10 Van de afdeling af
Wilt u tijdens u opname van de afdeling af, stem dit dan af met de verpleegkundige. Laat eventueel u telefoonnummer achter zodat u bereikbaar bent voor het geval wij u nodig hebben. Hiermee kunnen we voorkomen dat u niet beschikbaar bent voor onderzoeken of zorgprofessionals die bij u langs komen voor een behandeling.
2.11 Mobiel bellen
U mag uw mobiele telefoon of tablet in het ziekenhuis gebruiken, behalve op het operatiecentrum. Er gelden wel een aantal regels ten aanzien van het gebruik.
·
- Gebruik uw mobiele telefoon of tablet niet te dicht in de buurt van medische apparatuur (minimaal anderhalve meter afstand).
- Houd rekening met uw omgeving, zorg dat anderen geen hinder ondervinden van uw gesprek.
- (Video)bel niet op de speaker-stand. Gebruik eventueel oortjes of een koptelefoon.
- Zet het geluid uit op een meerpersoons-patiëntenkamer.
- Respecteer de rust op de afdeling tussen 22.00 en 07.00 uur.
- Wees voorzichtig met het opladen van de telefoon/tablet. Doe dit niet 's nachts, maar als u wakker bent en leg uw telefoon niet in uw bed.
- Volg eventuele aanwijzingen van een medewerker op.
2.12 Foto-, film- of geluidsopnamen maken
U mag foto-, film- of geluidsopnamen maken in het Slingeland Ziekenhuis voor eigen gebruik. Hiervoor gelden een aantal richtlijnen. Zo bent u verplicht toestemming te vragen aan de personen die u filmt of fotografeert. Ook als u de foto-, film- of geluidsopnamen die u in het Slingeland Ziekenhuis heeft gemaakt op internet wil plaatsen, heeft u toestemming nodig van de persoon die in beeld is of op de geluidsopname te horen is. Kijk voor alle richtlijnen voor het maken van beeld- en geluidsopnamen op www.slingeland.nl.
2.13 Roken
Het gehele ziekenhuisterrein is rookvrij. Dat betekent dat het niet is toegestaan om op het terrein van het Slingeland Ziekenhuis te roken. Kunt u echt niet zonder sigaret? Overleg met uw hoofdbehandelaar op welke manier u geholpen kunt worden.
2.14 Sluitingstijd hoofdingang
De hoofdingang is gesloten tussen 22.45 en 06.45 uur. Tot 22.45 uur kunt u het ziekenhuis wel verlaten via de hoofdingang. Wilt u tussen 21.00 en 22.45 uur naar binnen? Druk dan op de bel. Na 22.45 uur kunt u alleen via de ingang van de Spoedeisende Hulp naar binnen en buiten.
2.15 Parkeren
Zie voor informatie over betaald parkeren op de website
www.slingeland.nl. Dichtbij de hoofdingang van het ziekenhuis is een aantal parkeerplaatsen gereserveerd voor invaliden.
3. Medewerkers
Er zijn diverse medewerkers werkzaam binnen het Slingeland Ziekenhuis.
Verpleegkundigen: er is één verpleegkundige tijdens uw opname het aanspreekpunt voor u en uw naasten. Zijn er problemen tijdens de opname of heeft u vragen over de thuissituatie en/of de zorg die u mogelijk nodig heeft als u weer naar huis gaat, dan kunt u deze met de verpleegkundige bespreken.
Medewerker Gastenservice: hij of zij voorziet u van eten en drinken. Ten aanzien van de dienstverlening is deze medewerker uw aanspreekpunt.
Secretaresse: naast secretariële taken, is de secretaresse ook de receptionist van de afdeling. U en bezoekers kunnen bij haar terecht voor overige vragen.
De medisch specialist: is een arts die is opgeleid in een bepaald specialisme. De specialist die eindverantwoordelijk is voor uw behandeling, is uw hoofdbehandelaar. Artsen (van verschillende specialismen) komen minimaal een keer per dag bij u.
De arts-assistent: is een volledig bevoegd arts, die een opleiding volgt voor een bepaald specialisme. De arts-assistent werkt onder supervisie van een specialist.
Medebehandelaar: is een specialist die door uw hoofdbehandelaar wordt gevraagd een aanvullend oordeel te geven.
Co-assistenten: zijn studenten geneeskunde in de laatste fase van de studie. Zij zijn ook werkzaam op de afdeling. De co-assistent werkt onder supervisie van de specialist en arts-assistent.
Verpleegkundig specialist: ziet patiënten zelfstandig en mag zelf diagnosticeren, behandelen, medicatie voorschrijven en een aantal voorbehouden handelingen uitvoeren. De verpleegkundig specialist neemt hierbij taken over van een medisch specialist.
Physician Assistent (PA): is een BIG-geregistreerde medische zorgprofessional, die zelfstandig geneeskundige zorg biedt aan patiënten binnen een medisch specialisme. Dit doet de PA in een samenwerkingsverband met een medisch specialist.
Apothekersassistent: zij bespreekt uw medicijngebruik met u.
Overige zorgverleners verder zijn er mogelijk andere disciplines betrokken bij uw zorgverlening, denk aan fysiotherapeuten en diëtisten.
3.1 Opleidingsziekenhuis
Het Slingeland Ziekenhuis is een opleidingsziekenhuis. Daardoor komt het voor dat u soms met meer zorgverleners (zoals co-assistenten, stagiaires) te maken krijgt dan voor uw behandeling strikt noodzakelijk is. Hierdoor kan het voorkomen dat aan u meerdere keren dezelfde vraag wordt gesteld. Hiervoor vragen wij uw begrip
4. MRSA
Sommige mensen hebben een verhoogde kans om drager te zijn van de MRSA-bacterie. Bij opname wordt gevraagd of u tot de risicogroep behoort.
Wij willen dan graag onderzoeken of u daadwerkelijk drager bent van de bacterie. Voor meer informatie kunt u de folder
'MRSA en geïsoleerd verplegen' lezen. Deze folder kunt u ook raadplegen op folders.slingeland.nl.
5. Overige ondersteuning
5.1 Transferbureau
Indien er geen medische reden meer is om opgenomen te blijven in het ziekenhuis, kunt U met ontslag. Na ontslag uit het ziekenhuis kan het zijn dat u vervolgzorg nodig heeft. Dit kan bijvoorbeeld gaan om persoonlijke verzorging of verpleging thuis of een (tijdelijke) opname in een zorginstelling. De verpleegkundige zal samen met u bekijken welke zorg nodig is na ontslag. De verpleegkundige neemt daarna contact op met de medewerkers van het Transferbureau Zorg. Zij stemmen samen af welke zorg u nodig heeft en wat de mogelijkheden zijn, zodat de juiste vervolgzorg voor u wordt aangevraagd. Om vroegtijdig op de hoogte te zijn van eventuele zorg die u nodig heeft na uw opname, heeft de transferverpleegkundige inzage in uw dossier op het moment dat u wordt opgenomen.
Meer informatie over zorg na een ziekenhuisopname vindt u in de folders
'Opname in een verpleeghuis na een ziekenhuisverblijf',
Zorg aan huis na een ziekenhuisopname' en
'Wat regelt u zelf als u zorg of ondersteuning nodig heeft'.
5.2 Medisch maatschappelijk werk
In het Slingeland Ziekenhuis zijn medisch maatschappelijk werkers werkzaam. De maatschappelijk werkers kunnen patiënten en/of naasten helpen bij twijfels, spanningen, zorgen of vragen die te maken hebben met uw ziekte, behandeling en verblijf in het ziekenhuis. De vragen kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op uzelf, uw relatie, gezin, huishouding of uw werk. De maatschappelijk werkenden kunnen samen met u zoeken naar verbeteringen of oplossingen.
Als u en/of uw naasten een vertrouwelijk gesprek willen met een maatschappelijk werkende kunt u zelf, of via een verpleegkundige, contact opnemen met het secretariaat van het medisch maatschappelijk werk. Het secretariaat is op werkdagen bereikbaar van 08.30 - 16.30 uur op telefoonnummer (0314) 32 91 95. Uw hoofdbehandelaar kan u verwijzen naar een medisch maatschappelijk werker.
5.3 Geestelijke verzorging
Opname in een ziekenhuis is vaak ingrijpend. Er gebeurt veel en dit kan allerlei vragen oproepen. Vragen over uw eigen leven, zorgen over mensen met wie u verbonden bent. Het kan helpen daarover te praten. U kunt hiervoor een beroep doen op de geestelijk verzorging. De geestelijk verzorger luistert naar uw verhaal en zoekt met u naar wat voor u van waarde is. Hierbij wordt altijd uitgegaan van uw eigen levens- of geloofsovertuiging. Meer informatie, ook over het maken van een afspraak, staat in de folder '
Geestelijke verzorging'. Deze folder kunt u inzien op www.slingeland.nl.
5.4 De Cliëntenraad
In het ziekenhuis is een Cliëntenraad. De Cliëntenraad behartigt de gemeenschappelijke belangen van mensen die zorg in het Slingeland Ziekenhuis krijgen. Deze raad geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de directie van het Slingeland Ziekenhuis over zaken die het algemeen patiëntenbelang betreffen. Meer informatie vindt u ook op de website: www.slingeland.nl.
6. Voorzieningen
6.1 Post
Uw post wordt op de afdeling bezorgd. U kunt ook zelf post versturen. Buiten bij de hoofdingang staat een brievenbus waar u uw gefrankeerde post in kunt (laten) doen.
6.2 Televisie en radio
De meeste bedden hebben de beschikking over een eigen televisietoestel en radio. U kunt hier gratis gebruik van maken.
6.3 Internet
Op de verpleegafdeling kunt u gratis gebruik maken van internet. Met uw eigen laptop, tablet of smartphone maakt u verbinding met het draadloze netwerk 'sz-open'. Vervolgens start u het internet op. Heeft u problemen met internet, dan kunt u dit melden bij de receptie (telefoonnummer 9#). Helaas is het voor patiënten op de CCU (Hartbewaking) niet mogelijk gebruik te maken van draadloos internet.
6.4 Bezoekersrestaurant
Het bezoekersrestaurant bevindt zich vlakbij de centrale hal. U kunt er uw bezoek mee naartoe nemen om samen iets te eten of te drinken. U kunt er terecht voor onder andere koffie en broodjes. Kijk voor de actuele openingstijden op
www.slingeland.nl/restaurant-voor-bezoekers. 6.5 Binnentuin
Bij het bezoekersrestaurant bevindt zich de binnentuin van het ziekenhuis. U kunt hier genieten van de buitenlucht. De binnentuin wordt door iedereen gebruikt: patiënten, bezoekers en personeel. In de zomer zijn er regelmatig exposities te bezichtigen in de tuin. De tuin is ook toegankelijk voor rolstoelgebruikers.
6.6 Winkel
In het restaurant van het ziekenhuis zit ook een winkeltje. U kunt er tijdschriften, kranten, cadeautjes, fruit, snoep etc. kopen. Als u iets wilt kopen en zelf niet in staat bent ernaar toe te gaan, kunt u het aan de medewerker Gastenservice van de afdeling vragen.
6.7 Beveiliging
De beveiligers in het ziekenhuis hebben als taak om het ziekenhuis te bewaken en te beveiligen. Hun doel is om patiënten, bezoekers en medewerkers een veilige omgeving te bieden op het terrein en in de openbare gebouwen van het ziekenhuis. Een ziekenhuis is een openbare ruimte waar iedereen toegang heeft. Pas als er sprake is van dreiging voor personeel en/of patiënten kan de beveiliging ingrijpen. In ernstige gevallen wordt de toegang voor de desbetreffende patiënt of bezoeker tot het ziekenhuis ontzegd.
6.8 Stiltecentrum
Wilt u eens alleen zijn, dan kunt u in het stiltecentrum terecht. In het stiltecentrum is tevens een gedenkplek ingericht voor ouders van overleden kinderen. Het stiltecentrum is gelegen op de begane grond (route 124).
6.9 Zondagsvieringen
In het Auditorium worden op zon- en feestdagen vieringen gehouden van 10.00 tot 11.00 uur. De vieringen zijn voor alle patiënten toegankelijk. Elke vrijdagmiddag gaan vrijwilligers de kamers langs om iedereen uit te nodigen. U kunt met uw bed of rolstoel naar de vieringen toe. De vrijwilligers zorgen ervoor dat u gehaald en gebracht wordt. De vieringen zijn ook te volgen op de ziekenhuisradio of televisie. De vieringen hebben een zo oecumenisch mogelijk karakter.
Voor rooms-katholieke patiënten is er iedere zondag de mogelijkheid om de communie te ontvangen. Als u niet naar de viering toe kunt komen, kunt u de communie op uw kamer ontvangen. De vrijwilligers overleggen dit op vrijdagmiddag met u. Na afloop van iedere viering is er gelegenheid om samen koffie te drinken.
6.10 Islamitische gebedsruimte (mesçit)
De islamitische gebedsruimte ligt op de begane grond. Vanaf het bezoekersrestaurant kunt u de routeborden naar de gebedsruimte volgen.
6.11 Mariakapel
U kunt hier een kaars branden of bidden. U kunt ook aan de geestelijk verzorgers of vrijwilligers die betrokken zijn bij de zondagsviering, vragen hier een kaars te branden. De Mariakapel bevindt zich op de begane grond (route 122).
7. Uw rechten en plichten in het ziekenhuis
Als patiënt is het belangrijk dat u uw rechten en plichten in het ziekenhuis kent. Meer informatie vindt u in de folder
'Uw rechten en plichten als patiënt' Deze folder kunt u ook raadplegen op folders.slingeland.nl.
7.1 Niet reanimeren en andere behandelbeperkingen
Om een goede beslissing te kunnen nemen, over behandelbeperkingen is overleg tussen de patiënt (evt. familie) en de arts noodzakelijk. Het is dus belangrijk dat u hierover nadenkt. Meer informatie vindt u in de folder '
Niet reanimeren en andere behandelbeperkingen'.
7.2 Gedragscode van het Slingeland Ziekenhuis
In het ziekenhuis geldt de volgende gedragscode voor alle medewerkers, patiënten en bezoekers:
·
- In de zorgverlening van het ziekenhuis staat de patiënt centraal.
- Discriminatie is uit den boze. Iedereen heeft recht op gelijke behandeling. Er is respect voor elkaars levensbeschouwing, gewoonten, waarden en normen.
- In het ziekenhuis worden agressie, geweld en bedreiging niet getolereerd. Of het nu gaat om schelden, schoppen, spugen, treiteren of welk agressief gedrag dan ook.
- In het ziekenhuis gelden regels voor bescherming, veiligheid en privacy. Deze regels worden door iedereen nageleefd.
- Seksuele intimidatie wordt niet geaccepteerd. Wat voor de één onschuldig lijkt, kan voor de ander intimiderend zijn. Het gaat erom wat de ander ervaart, dat is de norm.
- Wees zorgvuldig met de eigendommen van andere mensen en met die van het ziekenhuis. Maak niets onnodig vuil of kapot. Iedereen die zich in het ziekenhuis bevindt, blijft zelf verantwoordelijk voor zijn of haar eigendommen.
- Eigen u geen spullen toe die van een ander of van het ziekenhuis zijn.
- Iedereen werkt in het ziekenhuis met een positieve inzet. We denken mee, zijn collegiaal, maken duidelijke afspraken en komen deze na. We hebben respect voor de deskundigheid en opvattingen van anderen en voelen een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid voor de prestaties van het ziekenhuis.
8. Kwaliteit en veiligheid
Patiënten moeten erop kunnen rekenen dat het ziekenhuis goede en veilige zorg biedt. Het Slingeland Ziekenhuis werkt daarom mee aan landelijke afspraken om goede en veilige zorg te garanderen. Zorgverleners voeren op belangrijke momenten extra controles uit.
8.1 Tips voor het krijgen en onthouden van informatie
Tijdens uw opname vertelt de arts u over uw aandoening, onderzoek en/of behandeling. Het is belangrijk dat u goed en volledig geïnformeerd bent. Alleen dan kunt u beslissen of u instemt met de behandeling of het onderzoek.
Tijdens het gesprek met uw arts krijgt u veel informatie. Door spanning, emoties of andere oorzaken is het vaak moeilijk om deze informatie goed te onthouden. Het helpt als u het gesprek van tevoren voorbereidt. De informatie in deze folder kan u hierbij helpen.
Voor meer informatie zie de folder
Goed voorbereid naar uw arts.
9. Mijn Slingeland
Als patiënt van het Slingeland Ziekenhuis kunt u uw eigen medisch dossier inzien in het online zorgportaal Mijn Slingeland. Ook kunt u er onder andere afspraken maken, herhaalrecepten aanvragen en contact hebben met uw zorgverleners via een elektronisch consult. Meer weten? Ga naar www.mijnslingeland.nl.
10. Weer naar huis
Als u weer naar huis kunt, bespreekt uw behandelend arts dit met u.
11. Uw mening telt
Het is voor ons belangrijk om te weten hoe u onze zorgverlening heeft ervaren. Op deze manier kunnen wij de kwaliteit blijven verbeteren. Regelmatig sturen wij patiënten thuis een vragenlijst toe waarin wij vragen naar hun mening over onze zorgverlening. U ontvangt deze vragenlijst wanneer u een e-mailadres heeft laten registreren bij de balie of in Mijn Slingeland. Daarnaast kunt u uw mening kwijt op het suggestieformulier 'B
ent u tevreden? Kan het beter? Uw mening telt!'. Het suggestieformulier is verkrijgbaar op verpleegafdelingen en poliklinieken. Op de website www.slingeland.nl kunt u een digitaal suggestieformulier invullen (ga naar Patiënt > Praktische zaken > Klacht of suggestie).
Wanneer u een klacht heeft, kunt u de folder '
Een klacht' raadplegen.
12. Stichting Vrienden van het Slingeland Ziekenhuis
De Stichting Vrienden van het Slingeland Ziekenhuis beheert de giften die aan het Slingeland Ziekenhuis worden geschonken vanuit het bedrijfsleven of door particulieren. De giften worden besteed aan voorzieningen die het verblijf van patiënten in het ziekenhuis veraangenamen. Meer informatie over de Stichting Vrienden van het Slingeland Ziekenhuis en doneren vindt u op www.slingeland.nl.
13. Kosten
Ziekenhuizen gebruiken Diagnose Behandeling Combinaties (DBC's) om geleverde zorg in rekening te brengen. In een DBC is vastgelegd welke diagnose en behandeling bij uw zorgvraag horen. Uw totale behandeling (van het eerste consult bij de medisch specialist tot en met de laatste controle) kan bestaan uit meerdere DBC's.
Iedere DBC heeft een vaste prijs. Bij het vaststellen van die prijs is uitgegaan van een gemiddeld aantal behandelingen en/of onderzoeken die bij patiënten worden uitgevoerd. In de praktijk kan het zo zijn dat u meer of minder behandelingen en/of onderzoeken heeft gehad dan het gemiddelde waarop de DBC is gebaseerd. Toch blijft de prijs van de DBC dan hetzelfde.
De prijs van een behandeling kunt u opvragen bij de afdeling Debiteurenbeheer van het Slingeland Ziekenhuis, via
tarieven@slingeland.nl.
Uitgebreide informatie over het betalen en vergoeden van ziekenhuiszorg vindt u in de folder '
Betalen en vergoeden van de ziekenhuiszorg' Deze vindt u op www.slingeland.nl.
14. Uw privacy en onze geheimhouding
Om u die beste zorg te kunnen geven, hebben wij gegevens van u nodig. Deze gegevens leggen wij digitaal vast en beveiligen wij goed. Wij gaan zorgvuldig om met deze gegevens en houden ons aan de wet- en regelgeving. Dit betekent onder andere dat al onze medewerkers een geheimhoudingsplicht hebben en u als patiënt heeft op privacy. Uitgebreide informatie over uw privacy en plichten vindt u in de folder '
Uw rechten en plichten als patiënt '. Deze folder kunt u raadplegen op folders.slingeland.nl.