Welkom
Wij heten u welkom op de afdeling Spoedeisende Hulp (SEH). Wij bieden u zo snel mogelijk de zorg die u nodig heeft. In deze folder leest over de werkwijze op de Spoedeisende Hulp.
De werkwijze op de Spoedeisende Hulp
- Aankomst: U komt met eigen vervoer of met de ambulance aan op de SEH. Daarna wordt u naar de wachtkamer en/of behandelkamer verwezen.
- Triage: Op de SEH wordt gewerkt met een triagesysteem. Dit houdt in dat u binnen 10 minuten na aankomst op de SEH door een triageverpleegkundige wordt gezien. Deze verpleegkundige bepaalt op grond van de ernst van uw klachten hoe snel u door een arts moet worden gezien.
- Onderzoek: Wanneer u aan de beurt bent worden een aantal onderzoeken bij u verricht, zoals het meten van de bloeddruk, temperatuur, zuurstofgehalte en hartslag. Indien nodig wordt er bloed afgenomen en een hartfilmpje gemaakt. De arts brengt vervolgens samen met u uw klachten verder in beeld en zal lichamelijk onderzoek doen. Mogelijk zijn er aanvullende onderzoeken nodig, zoals een echo, röntgenfoto of scan.
- Behandeling: Indien nodig wordt er direct gestart met pijnstilling, het toedienen van vocht en medicatie.
- Uitslag en beleid: Als alle uitslagen bekend zijn, worden deze besproken met de arts en wordt er een beleid gemaakt. Dit beleid bespreekt de arts met u. U kunt uiteraard altijd vragen stellen. U beslist uiteindelijk zelf of de voorgestelde behandeling wordt ingezet en geeft hiervoor toestemming.
- Opname of ontslag: Afhankelijk van de uitkomst van de onderzoeken wordt u opgenomen in het ziekenhuis of mag u naar huis. Als u naar huis mag, krijgt u een vervolgafspraak op de polikliniek óf wordt de zorg overgedragen aan uw eigen huisarts.
Toelichting triage
U wordt tijdens de triage ingedeeld in een kleurcode:
Omdat nog niet bekend is welke behandeling en/of onderzoeken u nodig heeft, vragen wij u voorlopig niet te eten en/of te drinken. Het kan zijn dat uw urine onderzocht moet worden. Vraag dit eerst na voordat u gaat plassen.
Wachttijden
De wachttijden vóór en tijdens uw behandeling kunnen lang zijn. Voor u is niet altijd duidelijk waarom u zo lang moet wachten.
Redenen van een langere wachttijd kunnen zijn:
- Een groot patiëntenaanbod. Als er veel patiënten tegelijkertijd op de Spoedeisende Hulp binnenkomen, kan het zijn dat u langer moet wachten voordat u aan de beurt bent.
- Wachten op bloeduitslagen. Het bloedonderzoek neemt ongeveer 1,5 uur in beslag. Bij bepaalde onderzoeken kan dit oplopen.
- U moet voor een röntgenonderzoek (bijvoorbeeld CT-scan, röntgenfoto, echo) naar de afdeling Radiologie. De medewerkers van deze afdeling verzorgen diverse onderzoeken voor meerdere afdelingen in het ziekenhuis. Ook hier geldt dat sommige patiënten sneller geholpen moeten worden in verband met de ernst van hun aandoening.
- U wacht op de komst van een specialist. De specialist die is opgeroepen kan elders in het ziekenhuis bezig zijn (met een spreekuur of operatie) en kan zich daardoor niet altijd direct vrijmaken voor de Spoedeisende Hulp.
- Op de Spoedeisende Hulp worden regelmatig patiënten binnengebracht die levensbedreigend ziek of gewond zijn. Deze patiëntengroep gaat altijd voor. In de praktijk betekent dit dat zowel de arts van de Spoedeisende Hulp, de verpleegkundigen en medewerkers van de afdelingen Radiologie en laboratorium betrokken zijn bij deze opvang. Voor u betekent dit een toename van wachttijd.
De gemiddelde verblijfduur op de SEH is 2-3 uur.
Heeft u tijdens uw verblijf op de Spoedeisende Hulp vragen of hulp nodig? Dan mag u te allen tijden op de bel drukken. De verpleegkundige die voor u zorgt komt dan zo snel mogelijk naar u toe.
Behandelbeperkingen en reanimeren
Als u wordt opgenomen in het ziekenhuis is de arts verplicht om met u te bespreken wat uw wensen zijn ten aanzien van behandelbeperking en wel/niet reanimeren. In dit gesprek bespreekt de arts ook wat uw wensen zijn als uw situatie verslechtert.
Als uw behandelbeperkingen al zijn vastgelegd in het Slingeland Ziekenhuis, hoeft u niets te doen. Indien u wijzigingen wilt aanbrengen in eerder vastgelegde afspraken, verzoeken wij u dit kenbaar te maken.
Help mee aan een veilige behandeling
We vinden het belangrijk dat u zich veilig voelt bij ons op de afdeling. Er zijn een aantal dingen die u zelf kunt doen om uw behandeling zo goed en veilig mogelijk te laten verlopen:
- Zorg voor een actueel medicatieoverzicht.
- Geef allergieën door voor bepaalde medicijnen en/of voedingsmiddelen.
- Vraag bij onduidelijkheden om meer uitleg.
- Let goed op als u wordt gevraagd uw gegevens te controleren op juistheid.
- Meld het gelijk als u iets opvalt in de zorgverlening of als iets anders gaat dan u verwacht.
- Meld het als u ziet dat iets niet schoon is of er niet hygiënisch gewerkt wordt.
- Zorg dat u weet wat u moet doen bij vragen, problemen en/of verergering van uw klachten.
- Als er iets fout is gegaan, laat het ons weten!
Foto-, film- of geluidsopnamen maken
U mag foto-, film- of geluidsopnamen maken in het Slingeland Ziekenhuis voor eigen gebruik. Hiervoor gelden een aantal richtlijnen. Zo bent u verplicht toestemming te vragen aan de personen die u filmt of fotografeert. Ook als u de foto-, film- of geluidsopnamen die u in het Slingeland Ziekenhuis heeft gemaakt op internet wilt plaatsen, heeft u toestemming nodig van de persoon die in beeld is of op de geluidsopname te horen is. Kijk voor alle richtlijnen voor het maken van beeld- en geluidsopnamen op www.slingeland.nl.Uw mening telt
Het is voor ons belangrijk om te weten hoe u onze zorgverlening heeft ervaren. Op deze manier kunnen wij de kwaliteit blijven verbeteren. Regelmatig sturen wij patiënten thuis een vragenlijst toe waarin wij vragen naar hun mening over onze zorgverlening. U ontvangt deze vragenlijst wanneer u een e-mailadres heeft laten registreren bij de balie of in Mijn Slingeland. Daarnaast kunt u uw mening kwijt op het suggestieformulier 'Bent u tevreden? Kan het beter? Uw mening telt!'. Het suggestieformulier is verkrijgbaar op verpleegafdelingen en poliklinieken. Op de website www.slingeland.nl kunt u een
digitaal suggestieformulier invullen (ga naar Patiënt > Praktische zaken > Klacht of suggestie).
Wanneer u een klacht heeft, kunt u de folder '
Een klacht, wat zijn de mogelijkheden' raadplegen.
Vragen
Heeft u nog vragen? Stel deze dan aan de secretaresse, verpleegkundige of arts. De Spoedeisende Hulp is bereikbaar op het telefoonnummer: (0314) 32 95 37.
Uw privacy en onze geheimhouding
Om u de beste zorg te kunnen geven, hebben wij gegevens van u nodig. Deze gegevens leggen wij digitaal vast en beveiligen wij goed. Wij gaan zorgvuldig om met deze gegevens en houden ons aan de wet- en regelgeving. Dit betekent onder andere dat al onze medewerkers een geheimhoudingsplicht hebben en u als patiënt recht heeft op privacy. Uitgebreide informatie over uw privacy, rechten en plichten vindt u in de folder ‘
Uw rechten en plichten als patiënt’. Deze folder kunt u raadplegen op
folders.slingeland.nl.