AlgemeenHet verpleegkundig oncologisch spreekuur is er voor mensen waarbij de diagnose kanker is gesteld en die gaan starten of zijn gestart met chemotherapie, hormoontherapie, immunotherapie of aanvullende behandeling. Tijdens en ook na de behandeling kunt u een afspraak maken met de verpleegkundige van het oncologisch spreekuur voor informatie en begeleiding. In deze folder leest u meer over dit spreekuur.
Afspraak makenDe afspraak voor het verpleegkundig oncologisch spreekuur wordt gemaakt door het Centraal Planbureau. Zij nemen contact met u op om de afspraak in te plannen. Indien u een afspraak wilt wijzigen, kunt u zelf contact opnemen met het Centraal Planbureau. Zij zijn op werkdagen tussen 08.30 en 16.30 uur bereikbaar op telefoonnummer: (0314) 32 94 45.
Waar en wanneer vindt het spreekuur plaats Het verpleegkundig spreekuur wordt van maandag tot en met vrijdag op afspraak gehouden op de dagbehandeling oncologie (eerste verdieping, route 102).
Telefonisch spreekuurVoor niet-spoedeisende zaken kunt u ook gebruik maken van het telefonisch spreekuur. U kunt hiervoor van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 uur en 09.00 uur bellen. Het telefoonnummer is (0314) 32 97 34. Een verpleegkundige staat u dan te woord.
Bij wie komt u op het spreekuurVerschillende oncologie verpleegkundigen houden het spreekuur. Zij werken op afdelingen waar mensen met kanker verpleegd worden en zijn deskundig op het gebied van zorg en behandeling van mensen met kanker.
Doel van het spreekuurHet verpleegkundig spreekuur biedt u en uw naasten de mogelijkheid om informatie te krijgen over uw ziekte en behandeling. Neemt u gerust iemand mee naar het spreekuur, hij of zij kan dan ook vragen stellen. De verpleegkundige kan u ook ondersteuning bieden in het verwerken van en omgaan met uw ziekte.
Het verpleegkundig spreekuur is bedoeld als aanvulling op de voorlichting en begeleiding die u van uw specialist krijgt. De verpleegkundige werkt nauw samen met uw behandelend specialist.
Wat kunt u van het spreekuur verwachten- U krijgt veel en soms ingewikkelde informatie van uw behandelend specialist. De verpleegkundige kan deze informatie verduidelijken en aanvullende informatie geven over uw ziekte en/of behandeling (mondeling en schriftelijk).
- De verpleegkundige biedt u ondersteuning en begeleiding bij het omgaan met uw ziekte en de gevolgen daarvan voor uzelf, uw partner en/of uw kinderen. Vragen of problemen kunt u met de verpleegkundige bespreken. Dat kan bijvoorbeeld gaan over vermoeidheid, pijn, eetlust en voeding, mondverzorging, huidverzorging, wondbehandeling, verzorging en uiterlijk.
- Het is soms moeilijk om met uw (jonge) kinderen, familie, vrienden of buren over uw ziekte en behandeling te praten. U weet niet goed wat u hen wel of niet kunt vertellen en hoe u dat vertelt. Een gesprek met de verpleegkundige kan u op de goede weg helpen, zij adviseren en begeleiden u hierin.
- De verpleegkundige kijkt samen met u welke andere hulpverleners er ingeschakeld kunnen worden: uw huisarts, de wijkverpleegkundige, de fysiotherapeut, de diëtist, de maatschappelijk werker, de psycholoog of geestelijk verzorger.
- De verpleegkundige heeft informatie voor u over patiëntenverenigingen en aanvullende zorgvormen, gespreks- of andere begeleidingsgroepen.
Hoe gaan wij met uw vertrouwelijke gegevens om?
Zodra u zich meldt in het ziekenhuis, leggen wij persoonlijke gegevens over u digitaal vast. Die gegevens zijn geheim. Alleen de arts die u behandelt, de zorgverleners die bij uw behandeling betrokken zijn en uzelf mogen uw gegevens inzien. Het ziekenhuis is verplicht om de kwaliteit van zorg te bewaken en verbeteren. Daarom kan het nodig zijn om gegevens te verstrekken aan personen binnen of buiten het ziekenhuis. Het verstrekken van gegevens is aan wettelijke regels gebonden (zie het ‘Privacyreglement Patiënten’, vraag ernaar bij uw zorgverlener).
Wanneer zorgverleners van verschillende zorginstanties samenwerken bij uw behandeling, noemt men dit ketenzorg. Als het voor een goede behandeling of verzorging noodzakelijk is dat de zorgverleners uit de keten toegang hebben tot uw patiëntgegevens, dan is dit toegestaan. Dit is echter alleen toegestaan als u van tevoren duidelijk bent geïnformeerd over welke hulpverleners van welke zorginstanties deel uitmaken van deze keten en u hier geen bezwaar tegen heeft.
Daarnaast kunnen uw huisarts, de huisartsenpost en uw apotheker een samenvatting van uw medische gegevens inzien bij spoedeisende zorg buiten praktijkuren. Meer informatie kunt u lezen in de folder '
Uw rechten en plichten als patiënt'. Deze folder kunt u raadplegen op www.slingeland.nl.