Logo Slingeland Ziekenhuis.
Topbalk beeld rechts.
Topbalk beeld midden.
 
Klik op deze knop om alle folders te doorzoeken.Zoek folders
Klik op deze knop om dit document te printen.Print pagina
Klik op deze knop om dit document als PDF te downloaden.Download PDF
Klik op deze knop om de tekstgrootte te vergroten.Grotere tekst
Klik op deze knop om de tekstgrootte te verkleinen.Kleinere tekst

Folder informatie logo

Neurologie


De knop om deze folder als favoriet te markerenFavorietDe knop om deze folder per email door te sturen.Stuur door

Medicatie-afhankelijke hoofdpijn


Algemeen
De neuroloog heeft geconstateerd dat u medicatie-afhankelijke hoofdpijn heeft. In deze folder leest u wat medicatie-afhankelijke hoofdpijn is en welke behandelmogelijkheden er zijn.

Oorzaak van medicatie-afhankelijke hoofdpijn
Als u vaak hoofdpijn heeft, is het verleidelijk om hiervoor pijnstillers te gebruiken. Het gebruik van één of een halve paracetamol per dag oogt tamelijk onschuldig, maar kan ernstige gevolgen hebben. U kunt namelijk bovenop de hoofdpijn die u al had, ook nog eens hoofdpijn krijgen doordat u langdurig pijnstillers gebruikt (zoals paracetamol, diclofenac, ibuprofen, morfine of migraine-middelen). Deze hoofdpijn noemen we medicatie-afhankelijke hoofdpijn. Met langdurig bedoelen we langer dan drie maanden waarbij u op minstens 10 dagen van iedere maand pijnstillers heeft gebruikt. Dit geldt zowel voor gewone pijnstillers (zoals paracetamol, ibuprofen en diclofenac) als voor migraine-middelen (triptanen).

Verschijnselen van medicatie-afhankelijke hoofdpijn
Bij medicatie-afhankelijke hoofdpijn hebben de meeste mensen in eerste instantie af en toe aanvallen van migraine of spierspanningshoofdpijn. Omdat men steeds vaker en meer pijnstillers gaat slikken, neemt de hoofdpijn na een paar maanden toe en ontstaat dagelijks hoofdpijn. De duidelijke aanvallen van migraine of spierspanningshoofdpijn zijn dan meestal verdwenen. De hevigheid van de hoofdpijn wisselt meestal.

Om te constateren of u daadwerkelijk medicatie-afhankelijke hoofdpijn heeft, is het hoofdpijndagboek erg belangrijk. Als hieruit blijkt dat u op meer dan tien dagen in de maand een pijnstiller gebruikt (dus op meer dan twee dagen in de week), dan zou u medicatie-afhankelijke hoofdpijn kunnen hebben.

Behandeling van medicatie-afhankelijke hoofdpijn
De enige behandeling om van deze hoofdpijn af te komen, is door te stoppen met het gebruik van alle pijnstillers (inclusief de triptanen). Indien u morfineachtige pijnstillers gebruikt, zult u deze medicijnen eerst moeten afbouwen. U mag in ieder geval twee maanden lang geen pijnstillers gebruiken. Vaak zorgt dit ervoor dat de hoofdpijn in de eerste twee à drie weken erger wordt. Ook kunt u misselijk worden. De neuroloog kan u eventueel medicijnen voorschrijven tegen de misselijkheid. Ook is het belangrijk dat u voldoende rust en voldoende drinkt. Na twee à drie weken merkt u langzaam verbetering.

Na ongeveer twee maanden keert het oorspronkelijke hoofdpijn-patroon vaak weer terug. De neuroloog zal samen met u bekijken op welke manier deze hoofdpijn het beste behandeld kan worden.

De periode dat u stopt met het gebruik van pijnstillers is erg intensief. Daarom is het raadzaam om in overleg met mensen in uw omgeving (bijvoorbeeld uw gezin en de bedrijfsarts) te overleggen wanneer u gaat stoppen met het gebruik van pijnstillers.

Vereniging Hoofdpijnnet
Er is een patiëntenvereniging voor mensen met hoofdpijn: de vereniging Hoofdpijnnet. Op www.allesoverhoofdpijn.nl vindt u uitgebreide informatie over verschillende soorten hoofdpijn.


Foldernummer: 2069-jun 22