Logo Slingeland Ziekenhuis.
Topbalk beeld rechts.
Topbalk beeld midden.
 
Klik op deze knop om alle folders te doorzoeken.Zoek folders
Klik op deze knop om dit document te printen.Print pagina
Klik op deze knop om dit document als PDF te downloaden.Download PDF
Klik op deze knop om de tekstgrootte te vergroten.Grotere tekst
Klik op deze knop om de tekstgrootte te verkleinen.Kleinere tekst

Folder informatie logo

De knop om deze folder als favoriet te markerenFavorietDe knop om deze folder per email door te sturen.Stuur door

Spoedeisende Hulp


Gescheurde achillespees


Algemeen
U heeft een gescheurde achillespees (achillespeesruptuur). In deze folder leest u op welke manier een gescheurde achillespees wordt behandeld en wat u zelf kunt doen om goed te herstellen.

De achillespees
De kuitspieren zitten met de achillespees aan het hielbeen vast. Het is een belangrijke pees, waar vaak grote krachten op komen.

Oorzaak
Het kan zijn dat de achillespees niet stevig genoeg is aangelegd of dat de achillespees in de loop der jaren zwakker is geworden. Een zwakke achillespees kan scheuren als u deze flink belast. Bijvoorbeeld als u een sprintje trekt. Een achillespeesruptuur komt het meest voor bij mannen tussen de dertig en veertig jaar, die regelmatig sporten. Als uw achillespees scheurt, lijkt het alsof iemand u van achteren een trap of slag op uw kuit geeft. U krijgt hevige pijn laag achter op de kuit of enkel en kunt daarna niet of nauwelijks meer lopen.


Afbeelding: een gescheurde achillespees

Onderzoek
Aan het been is niet veel te zien. De arts kan de scheur vaak wel heel duidelijk voelen. Verder test de arts of uw achillespees nog werkt. Bij een gescheurde pees kunt u uw hiel niet meer van de grond tillen. Ook beweegt uw voet niet als de arts in uw ontspannen kuit knijpt. Twijfelt de arts, dan wordt er mogelijk een echo gemaakt.

Operatie
In de meeste gevallen wordt een gescheurde achillespees behandeld door te opereren. Daarna krijgt u gips om uw voet.

Tijdens een operatie worden de peesuiteinden tegen elkaar aangelegd en aan elkaar gehecht. Dit gebeurt onder narcose of met een ruggenprik. Hiervoor wordt u opgenomen in het ziekenhuis.

Complicaties
Geen enkele ingreep is vrij van de kans op complicaties. Zo zijn er ook bij deze operatie de normale risico's op complicaties van een operatie, zoals trombose, longontsteking, nabloeding en wondinfectie. Gelukkig komen deze complicaties maar zelden voor. In een enkel geval kan de achillespees nogmaals scheuren.

Na een operatie
Na de operatie krijgt u in totaal meestal 6 weken gips. Eerst wordt uw voet in een spitsstand gezet om te zorgen dat er zo min mogelijk spanning op de pees komt te staan. Ongeveer 10 dagen na de operatie worden de hechtingen op de gipskamer verwijderd. Iedere week heeft u een afspraak op de gipskamer waarbij uw voet stapsgewijs naar 90º graden wordt gezet. De laatste 2 weken krijgt u loopgips en mag u uw voet steeds meer gaan belasten.

Wanneer u gips om uw been heeft, is het niet mogelijk uw kuitspier actief te gebruiken en bestaat er een verhoogde kans op trombose. Trombose is een bloedstolsel dat een bloedvat kan afsluiten. Sommige patiënten hebben bij het dragen van een onderbeengips een verhoogd risico op trombose. Bij een verhoogd risico schrijft de specialist indien nodig het medicijn Fraxiparine voor. Dit bloedverdunnende medicijn moet dagelijks zolang het been in het gips zit geïnjecteerd worden. De verpleegkundige geeft instructies over het toedienen van de injectie. Als u zichzelf geen injectie kunt geven, kan de thuiszorg dit voor u doen.

Als u uit het gips komt, is uw enkel erg stijf. U kunt uw enkel weer soepel krijgen door oefeningen te doen. Meestal gaat uw been/voet hierdoor zwellen. Leg daarom uw been nog regelmatig hoog en wissel activiteiten af met rust.

Zorg voor goede stevige schoenen als het gips eraf gaat. Autorijden en fietsen mag u weer zodra u op een adequate manier kunt reageren in het verkeer. Soms verwijzen we u naar de fysiotherapeut voor ondersteuning bij het herstel. De meeste mensen kunnen na 10 tot 12 weken weer normaal lopen.

Alternatieve behandeling

Uw voet kan ook herstellen zonder een operatie. U krijgt dan alleen gips om uw voet. Uw voet wordt in de spitsstand geplaatst. Deze stand van de voet zorgt ervoor dat de gescheurde peesuiteinden zo veel mogelijk tegen elkaar aan komen te liggen. De arts bespreekt met u of deze behandeling geschikter voor u is dan een operatieve behandeling.

Oefeningen
Als het gips verwijderd is, kunt u oefeningen doen om de spierkracht van de kuiten en het coördinatievermogen van de enkel te verbeteren. Begin met oefening 1. Start pas met een volgende oefening als u de vorige oefening volledig en pijnvrij kunt uitvoeren.

Tijdens de rustpauzes kunt u de oefeningen ook met het gezonde been uitvoeren. De oefeningen zijn ook zinvol om een nieuwe blessure te voorkomen.

1. Rekken van de lange kuitspieren
  • Maak een stap naar voren, zover dat de hak van de aangedane zijde net niet van de vloer los komt.
  • De knie van de aangedane zijde blijft gestrekt.
  • Verplaats het gewicht van de achterste voet naar de voorste voet, en druk daarbij de hak van het achterste been stevig in de grond.
  • Plaats eventueel de handen tegen een muur (niet veren).
  • Voel de rek bovenin de kuit.
Duur: 15-20 seconden. Daarna 10-20 seconden rust. Doe dit 3 keer.

2. Rekken van de korte kuitspieren

  • Kniel met de knie op de vloer.
  • Laat de oksel op de knie van de aangedane zijde rusten.
  • Druk de knie van de aangedane zijde daarna zover naar voren dat de hak net niet van de vloer loskomt (niet veren).
  • Voel de rek laag in uw kuit.

Duur: 15-20 seconden. Daarna 10-20 seconden rust. Doe dit 3 keer.

3. Versterken van voetspieren
  • Ga op een stoel zitten.
  • Schrijf het alfabet in de lucht met de geblesseerde voet.
  • Rol met de tenen van de geblesseerde voet een uitgevouwen handdoek op door grijpbewegingen te maken.
Duur: 15-20 seconden.
Daarna 10-20 seconden rust. Doe dit 20 keer.

4. Oefenen van coördinatie en versterken van spieren rondom de enkel
  • Wandel hoog op uw tenen.
  • Druk de grote tenen goed in de grond.
Duur: 15-20 seconden.
Daarna 10-20 seconden rust. Doe dit 20 keer.


5. Oefenen van coördinatie en versterken van spieren rondom de enkel

  • Ga met beide voeten zo hoog mogelijk op de tenen staan en dan weer op de platte voet.
  • Hoe sneller de beweging wordt uitgevoerd hoe moeilijker het is om de balans te bewaren.
  • Voer deze oefening eerst uit met steun van uw handen.
  • Doe de oefening daarna met gespreide armen om de balans te bewaren.
  • U kunt de oefening extra verzwaren door de ogen tijdens de uitvoering dicht te doen (pas op dat u niet valt).

Duur: 10 keer. Daarna 10-20 seconden rust. Doe dit 20 keer.

6. Start van functionele oefeningen
  • Op de plaats joggen.
Duur: 2 minuten.
Daarna 30-60 seconden rust. Doe dit 3 keer.


7. Kracht- en coördinatieoefeningen

Duur: 10 keer.
Daarna 10-20 seconden rust.
Doe dit 20 keer.

Hervatten van sport en training
U kunt weer gaan sporten en trainen als u: Raadpleeg bij twijfel uw arts.


Foldernummer: 2044-feb 20